Wednesday, April 26, 2006

Macam inikah sikap pemimpin kita??

MB Pahang yang sangat "Berbudi bahasa"

KUANTAN, 26 April - Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob yang pernah dilabel sebagai `samseng' kerana satu gelagatnya pada tahun 2000, Isnin lepas sekali lagi membuat kejutan.

Kali ini Adnan mengeluarkan kata-kata go to hell atau `pergi jahanam' kepada media tertentu kerana dikatakan tersalah lapor ucapannya di Dewan Undangan Negeri pada 21 April.

Dalam ucapan itu Adnan memohon Kerajaan Persekutuan memberi geran tahunan antara RM150 juta hingga RM200 juta kepada Pahang agar negeri itu boleh menghentikan terus aktiviti pembalakan.

Kata-kata go to hell itu dihamburnya sehari kemudian di dalam Dewan, di hadapan wakil-wakil rakyat dan puluhan pemerhati, termasuk sekumpulan pelajar sebuah sekolah menengah.

Adnan dilabelkan `samseng' oleh sesetengah pihak kerana pada hari penamaan calon pilihan raya kecil Sanggang (21 Mac 2000) beliau menunjukkan isyarat tangan yang ditafsir sesetengah pihak sebagai isyarat lucah kepada pembangkang.

Kejutan lain termasuk menyatakan kesanggupan untuk tidak bertanding pada pilihan raya umum ke-11 (2004) dan `menolak' kurniaan darjah kebesaran daripada kerajaan negeri Melaka.

Kejutan terbaru iaitu menuturkan kata-kata go to hell dibuatnya dengan nada cukup marah kerana menurutnya ``lain yang dikata lain pula yang dilaporkan'', sehingga memberi gambaran seolah-olah beliau mengugut Kerajaan Persekutuan.

Menurutnya beliau tidak pernah menyebut perkataan `ganti rugi' seperti yang dilaporkan oleh sebuah akhbar, sebaliknya hanya memohon Kerajaan Persekutuan memberikan geran antara RM150 juta hingga RM200 juta kepada Pahang kerana terpaksa merezabkan kawasan hutannya untuk kepentingan negara.

Beberapa wakil media yang mengikuti persidangan Dewan Undangan Negeri kelmarin bagaikan terpaku selepas dituding jari dan dihamburkan perkataan go to hell itu sehingga ada yang bertindak keluar Dewan.

Adnan, Menteri Besar Pahang sejak Mei 1999 menggantikan Tan Sri (kini Tun) Khalil Yaakob, semalam secara khusus mendakwa bahawa akhbar yang dimaksudkan beliau ialah Utusan Malaysia.

Akhbar itu pada 22 April menyebut: ``Pahang Mohon Geran RM150j Ganti Pembalakan,Kerajaan Pahang hari ini membuat permohonan yang cukup luar biasa kepada Kerajaan Persekutuan bagi membolehkan ia menghentikan aktiviti pembalakan di negeri itu.

``Beri bantuan kepada kami, atau balak akan terus ditebang''.

Berikut pula kenyataan Adnan di Dewan Undangan Negeri berhubung perkara itu yang dicatat dan direkodkan pemberita;

``Pembalakan ni kita bersedia untuk memberhentikan aktiviti kalau Kerajaan Persekutuan sanggup membayar ganti rugi. (sambil diberi tepukan gemuruh anggota-anggota Dewan).., reservekan Taman Negara, hidupan, tadahan air yang Pahang akan membekalkan air ke luar Pahang sekitar RM150 hingga 200 juta setahun.

``Itu hasil kita kehilangan walaupun kita boleh kutip dalam RM80 juta setahun, tapi kita memerlukan RM150 hingga RM200 juta setahun kalau Kerajaan Persekutuan boleh bantu RM150 hingga RM200 juta setahun kita boleh simpan hutan, tak payah tebang,'' katanya.

Berikut pula ialah penjelasan lanjut Adnan berhubung perkara itu ketika bercakap kepada pemberita di luar Dewan pada hari berkenaan:

``Kita utarakan kepada Kerajaan Persekutuan pertimbangkan, berikan geran kepada kita dianggar RM150 hingga RM200 juta setahun kerana kita merezabkan taman negara, kawasan tadahan air, kawasan hidupan liar dan tapak Ramsar (kawasan tanah lembab berkepentingan antarabangsa). Jika kita dapat wang itu, kita tak perlu lagi aktiviti pembalakan.''

Ketika bercakap kepada Bernama, TV3 dan RTM semalam, Adnan menjelaskan ungkapan `pergi jahanam' yang dituturkannya adalah sebagai mempertahankan haknya.

Beliau mendakwa, Utusan Malaysia salah memetik beliau dan membuat laporan seolah-olah beliau memberi kata dua kepada PM.

``Ini sepatutnya tidak timbul kerana saya tidak bercakap demikian tetapi dibuat dalam bentuk inverted commas seolah-olah saya berbuat demikian. Yang ini menimbulkan sedikit kegusaran dalam hati saya. Saya terfikir adakah apa-apa agenda di sebaliknya?'' kata Adnan.

Adnan juga mengulas sindiran dalam kolum `Senyum Kambing', Utusan Malaysia semalam yang menyebut: ``Kempen budi bahasa belum sampai ke sana, barangkali.''

Adnan berkata, Pahang negeri pertama melancarkan kempen budi bahasa sebagai menyahut seruan Kerajaan Pusat.

``Tapi soalnya ialah kita kena juga berbudi bahasa dengan orang. Kalau kita cuba dilagakan (sehingga) menampakkan seolah-olah cuba menderhaka kepada PM, kita tidak boleh bersabar lagi. Saya perlu pertahankan hak saya,'' katanya.
dipetik dari Utusan Online 27/5/2006


Aku cukup kesal kerana dalam PM kita dok sibuk hebahkan mengenai kempen budi bahasa,muncul MB Pahang yang merosakkan kempen ni.kalu perkataan ni keluar dari mulut rakyat biasa,orang takkan ambik pusing tapi apabila keluar dari mulut pemimpin dan diucap di dalam Dewan Undangan Negeri(DUN) yang dihadiri oleh pegawai kerajaan dan sekumpulan pelajar,sudah pasti akan menimbulkan satu suasana yang tidak sihat.
Alasan yang diberikan oleh MB Pahang ni ialah dia cuba pertahankan diri dia,tapi cara dia pertahankan diri tu dengan menggunakan DUN????patut kah dia bersikap sedemikian???sedangkan dia menjadi tumpuan ramai orang dalam setiap tutur kata yang diucapkan.

Sebaik-baiknya MB Pahang ni cuba la contohi Tun Dr Mahathir dan Pak Lah (yang kata nya sangat dihormati oleh MB Pahang ni) dalam menangani situasi begini.bukan susah pon,panggil pemberita,buat sidang akhbar lain yang menafikan tuduhan...kan senang dan orang pon akan bertambah hormat kerana "gentleman".kalu macam ni la reaksi yang diberikan..hmmpphhhh,tak lama la kerusi yang dia pegang tu akan goyang.
Mane tak goyang kalu semua rakyat sudah dapat melihat perangai sebenar pemimpin yang dipilih mereka ini adalah dari golongan "gengster".tiada siapa yang mahu pemimpin mereka terdiri dari golongan "gengster".
Kalu aku mintak dia contohi MB Kelantan,TG Nik Aziz, tu nampak payah sgt die nak ikut,jadi sekurang-kurang nya contohi la dulu sikap penghulu dia (Mahathir dan Pak Lah) dalam menangani situasi sebegini.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home